Esimerkki perinteisestä juonesta voisi olla Taru sormusten herrasta, jossa on hyvin selkeä hyvän ja pahan vastakkainasettelu. Tarinassa on hyvien välisiä ristiriitoja, mutta ne jäävät vähäisiksi, ja pahojen keskuudessa ristiriitoja ei ole. Esimerkkejä monimutkaisemmista juonista annan pari. Ensiksi Game of Thrones (Tulen ja jään laulu) ja toiseksi esimerkiksi otan Taisteluplaneetta Galactican (vuoden 2004 sarja). On toki myönnettävä, että elokuvien (pl. Trilogiat ja pidemmät sarjat), on melko paljon hankalampi luoda monimutkaisia juonia, jollaisia sarjoissa on, mutta kirjallisuudessa kaikki on mahdollista. Noissa mainitsemissani esimerkeissä hyvän ja pahan välinen ero hämärtyy, ja kysymys on enemmänkin siitä, minkälaisilla keinoilla kukin omaa etuaan ajaa. On myös epäselvää kuka on kenen puolella ja miksi.
![]() |
Kuva: Fantacor Ky
|
jokin henkilö on korvaamaton juonelle, paha, hyvä tai jotain vastaavaa, mutta kippaakin kuvion aivan päälaelleen. Tässä on todella iso merkitys henkilöillä, joilla kirjailija voi pelata ja huijata lukijaa. Juonen suunnittelussa on ensiarvoisen tärkeää tehdä itselleen selväksi, että miten haluaa kertoa, kirjoittaa ja juonitella lukijaa vastaan. Kirjoitat sitten perinteisesti tai hyvän ja pahan rajat hämärtäen, niin tiedosta tarkoituksesi heti.
Suunnittele tarkasti teoksesi rakenne, sillä vaatii todella paljon enemmän työtä suunnitella juoni isolle massalle erilaisia sukuja tai tahoja, kuin että olisi selkeästi yksi paha, joka uhkaa kaikkia.
Lisäksi on täysin oma maailmansa suunnitella juonta sellaiseen teokseen, jossa tarina ei olekaan tapahtumavetoinen, kuten mainitsemani esimerkit, vaan henkilövetoinen. Tarkoitan tällä sellaisia juonia, jotka rakentuvat esimerkiksi mielisairaan ihmisen mieleen ja tapahtumat, jotka normaalisti olisivat yhdentekeviä, ovatkin päähenkilölle suuria asioita tai tragedioita. Kuten keskustelu, ilot, surut, kohtaamiset, ruokailu jne. Tällaisten juonten suunnittelu on enemmänkin henkilöhahmojen, reaktioiden ja ennakkoluulojen suunnittelua.
Suunnittele myös, kuinka pitkän tarinan haluat kirjoittaa, miten eri osat jaottuvat ja mitä asioita haluat niissä tuoda esiin (jos tässä miettii vaikka Rocky -elokuvia, niin jokaisessa elokuvassa Rocky Balboa oppii jotain uutta nyrkkeilyyn liittyvää, jolla lopulta kukistaa vastustajansa). Eli jos teet pidempää sarjaa, niin silloin jokainen osa tulee miettiä joko omana kokonaisuutena tai yksittäisenä teoksena, joka on yhdistettävissä muihin osiin, vai haluatko sellaisen, joka on parhaimmillaan luettuna oikeassa järjestyksessä.
![]() |
Kuva: Fantacor Ky |
Suunnittele tarkasti tiettyyn pisteeseen saakka, kuten siihen., että päähenkilö, juonen perusrunko ja maailma on sinulle jotakuinkin selvillä. Sitten vain kirjoitat, suunnittelet lisää, kirjoitat, suunnittelet lisää jne.
Paperia koneeseen :)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti