torstai 11. lokakuuta 2012

Kirjan kirjoittaminen: Kustantaja ja kustannussopimus

Kun kirjan kanssa on tehty kaikki mahdollinen omien ja ympäristöstä haalittujen taitojen puitteissa, on tullut aika hankkia kustantaja. Prosentuaalinen osuus niistä käsikirjoituksista, joita vuosittain lähetetään kustantamoihin, ja jotka lopulta putkahtavat kauppojen hyllyille, taitaa keikkua jossain kahden ja neljän välillä. Tämä ei tarkoita sitä, että sinulla olisi pienet mahdollisuudet saada kustannussopimusta, vaan sitä, että sinulla on mahdollisuus. Menestyneetkin kirjailijat ovat joutuneet käymään tämän läpi ja nostaneet pieniä kustantamoja maailman kartalle. Esimerkkeinä mainitakoon Margaret Mitchellin vuonna 1936 ilmestynyt Tuulen Viemää, joka tuotti kustantajalle, Macmillan Publishersille valtavasti kassavirtaa, sekä Joanne Rowlingin Harry Potter sarja, joka varmasti vaikutti kustantajan, Bloomsbury Publishingin osinkoihin. Molemmissa tapauksissa yhteistä on se, että kirjailijat olivat lähettäneet kirjojaan kymmeniin ja taas kymmeniin kustantamoihin ja saivat saman kirjeen; "Kiitos kun lähetitte käsikirjoituksenne. Valitettavasti se ei sovi kustannusohjelmaamme...jne.". Ajatelkaas, jos nuo yksilöt olisivat lannistuneet viiden kustantamon jälkeen ja palanneet päivätöihin.



Kuva: jeffrey beall
 
Listasin kustantamoja, joihin itse lähetin käsikirjoituksemme, osoitteeseen http://www.kirjoittaja.fi/keskustelu. Niistä on hyvä aloittaa. Suomesta löytyy myös paljon muitakin kustantamoja, mutta niiden etsiminen netistä saattaa olla hyvinkin aikaa vievää puuhaa.


Siitä, mikä on kustantamon aika jolloin ne vastaavat käsikirjoitukseen, voidaan keskustella loputtomiin. Oma näkemykseni on se, että kustantamot ottavat käsikirjoituksiin kantaa parhaansa mukaan ja koskaan ei pidä aliarvioida omaa aktiivisuutta. Minun mielestäni kirjailijan tulee myydä itsensä kustantamolle ja myyminen vaatii yhteydenpitoa! Minun ja Kasperin tuotos ei varmasti olisi päätynyt sopimukseen, ellemme olisi olleet aktiivisesti yhteydessä kustantamoihin.

Monesti yritysten verkkosivuilla kerrotaan millä aikataululla he tulevat vastaamaan, mutta se ei aina pidä paikkaansa. Olkaa aktiivisia, soitelkaa jos määräaika on mennyt umpeen tai epäilette, että kustantamo on unohtanut tekstin. Itse sain esimerkiksi Like kustannukselta kieltävän vastauksen, mutta se vaati soiton, jonka jälkeen he kaivoivat käsikirjoitukseni naftaliinistä. Myös kustantamo, jonka kanssa meillä on sopimus, oli muuttanut ja käsikirjoituksemme olisi mahdollisesti jäänyt unholaan, jos en olisi soittanut perään ja kysynyt asiasta.



Kuva: ramyadelhi
 
Itseasiassa, jos ollaan tarkkoja, lähetimme käsikirjoituksen kahteen kertaan. Alkuperäisversio ja uudelleenkirjoitettu versio. Ja vasta toisella kerralla yritys tuotti tulosta. Silloin olimme kaivaneet netistä lisää kustantamoja. Eli älä masennu, jos joku suurista, eli WSOY, Tammi, Gummmerus tai Otava ei tartu käsikirjoitukseesi, mutta tiedät olevasi erittäin hyvä, jos näin tapahtuu!
Tähän päivään mennessä, eivät kaikki kustantamot ole vieläkään vastanneet käsikirjoituksen lähettämiseen mitään, joten se puhuu myös peräänkyselyn puolesta.

Vielä yksi käytännönohje käsikirjoituksen lähettämiseen. Jos löydät useita kustantamoja, jonne työsi tulos tulee lähettää paperiversiona, tulee paljon halvemmaksi jos voit itse viedä käsikirjoituksen suoraan kustantamoon. Huomasimme, että meidän 179-sivuinen tekele maksoi yli 10 euroa, kun sen laittoi postiin. Jos lähetyslistalla on vaikka kymmenen kustantamoa, menee pelkkiin postikuluihin pyöreästi 100 euroa.

Sopimuksiin liittyvät asiat ovat monesti monimutkaisia, joten ajattelin kertoa sen, mitä olen keskustellut kustannussopimuksen sisällöstä ja minkälaisiin asioihin kannattaa kiinnittää huomiota.
Ensiksikin on kolme tapaa kustantaa kirja. Omakustanne, palvelukustanne ja täyskustanne.
Omakustanne mahdollistaa vapaan kustantamisen, sillä maksat itse kaiken. Aiemmin laittamani kustantamolinkin lopussa on yksi yritys, josta voi tilata omakustanteita ja hinta on helppo laskea laskurilla. Tällöin kirjan markkinointi, mainonta jne. jää kirjailijan vastuulle.
Palvelukustanne tarkoittaa sitä, että kustantaja ja kirjailija jakaa kustannukset. Monesti käytäntö on jotakuinkin seuraavanlainen. Kirjailija ostaa x - määrän kirjoja joiden myynnistä hän itse vastaa. Kirjasta saatava, kirjailijalle jäävä kate on tällöin parempi kuin täyskustanteessa. Kirjailija saa myös ilmaiskappaleita sovitun määrän. Kustantamon vastuulle jää tunnusten ja muiden "virallisten" osuuksien hoitaminen ja esimerkiksi markkinointi kirjastoihin, sekä mainonta (omien kanaviensa ja käytäntöjen mukaisesti). Kustantamo myös hoitaa ulkoasun ja käsikirjoituksen saattamisen kirjaksi, sekä painon jne. Palvelukustannesopimusten kanssa tulee olla erittäin tarkka sen kanssa, paljonko kirjailija maksaa per kirja. Kerron asiasta enemmän blogin seuraavassa, ongelmat, osiossa.

Täyskustanne tarkoittaa sitä, että kustantamo ottaa vastuulleen kaikki kulut kirjasta. Kustantamo hoitaa myös markkinoinnin, kuvitukset, yleisesti koko potin. Kirjailijan vastuulla on hoitaa markkinointia omalta osaltaan ja tuottaa teksti sellaiseksi, että se miellyttää kustantajaa.Kirjailijan osuus myydyistä kirjoista on luonnollisesti pienempi kuin omakustanteessa ja palvelukustanteessa.


Itse kustannussopimus on hitusen vaikeaselkoinen. Listasin alle muutamia asioita, jotka on hyvä ottaa huomioon.

Kuva: thetaxhaven

- Raha. Mikä on se %-osuus, jonka kirjailija saa kirjasta? Normaalisti se lienee jossain 15% ja 20% välillä.

- Painosmäärä. Montako kappaletta kirjan ensimmäistä painosta tehdään? Luku lienee jossain 2000 kappaleen tienoilla, jotta toiminta on kustantamolle kannattavaa.
- Tehdäänkö kirjasta jossain vaiheessa pokkaria? Tämä riippuu kustantamon linjasta.
- Myynti ulkomaille ja siitä tulevat osiot kirjailijalle. Paljonko kustantamo ottaa / kirja, jos se tulee myyntiin ulkomailla?
- Mainonta ja markkinointi. Mitkä ovat kustantamon toimintatavat ja kanavat?
- Mahdoliset seuraavat kirjat. Liittyykö kirjailijaan sitoumuksia tämän tulevien kirjojen suhteen?

- Myyntikanavat. Minkä kirjakauppojen ja tahojen kanssa kustantamolla on yhteistoimintaa?
- Ehdot. Jos kirjaa syystä tai toisesta ei kustannetakkaan. Mitkä ovat sanktiot?
- Kustannustoimittaja. Kuuluuko sopimukseen henkilö, joka kaitsee kirjailijan läpi tekstinkorjausviidakon?

Kustantamot, kuten liiketoiminta yleensäkin, on Suomessa varsin luotettavaa, mutta silti tulee olla tarkkana. Ja jos ei itse ymmärrä numeroista mitään, tai haluaa tarkistaa lakitekniset asiat, on sopimus aina mahdollista saada esiluettavaksi. Jos näin ei ole, on asiassa kenties jotain pielessä.

Jatkan blogin seuraavassa osassa enemmän ongelmista, joihin törmäsimme Kasperin kanssa projektimme aikana.

Ei muuta kuin käsikirjoituksia kustantamoihin!

3 kommenttia:

  1. Yhtä asiaa olen miettinyt, ja toivoisin, että voit auttaa minua. Haaveissani on siis julkaista jossain elämäni vaiheessa kirja. Olen ajatellut julkaista sen peitenimellä tai käyttää kolmatta nimeäni. Kun lähetän kirjan kustantamoon, käytänkö oikeaa nimeäni (vai mahdollisesti koko nimeäni)?

    VastaaPoista
  2. Hei Kirsikka!

    Kun haluat kirjoittaa peitenimellä, on kuitenkin kustannussopimus aina omilla tiedoillasi, eli toisin sanoen kun lähetät käsikirjoitustasi kustantamoon tee se omalla nimelläsi ja liitä saatteeseen huomio siitä, että et halua julkaista omalla nimelläsi.

    Siinä vaiheessa kun (huomaa sana kun, ei jos :D ) saat sopimuksen, sitä ei vielä tiedoteta ennen kuin kaikki käytännön asiat ovat selvitetty. Toisin sanoen sinulla on runsaasti aikaa käydä kaikki kustannukseen liittyvät asiat läpi kustannustoimittajan kanssa ennen, kuin kirjasta tehdään virallinen tiedote.

    Kirjoitan tähän blogiin vielä lisää saatteesta, joka käsikirjoituksen kanssa lähetetään ja otan asiaan vielä silloin kantaa, mutta laita vaan rohkeasti omilla tiedoillasi, siinä vaiheessa kukaan ei vielä tee asiasta julkista!

    Toivon sinulle sydämestäni menestystä kirjailijana ja ainakin täällä on peukalot ja varpaat pystyssä!!!

    Mukavaa alkavaa kevättä!

    VastaaPoista
  3. Hei, kiitos vinkeistä. Itse olen lähettänyt kaksi käsikirjoitusta eteenpäin. Pidän tarkkaa listaa kustantamoista, joihin olen lähettänyt teokset ja siitä, kuka on vastannut mitäkin. Koska uusia kustantajia putkahtelee esiin vähän väliä, on hyvä pitää kirjaa, mihin on mitäkin lähetellyt. Ajallisesti olen huomannut, että tosiaan liikutaan 1-6kk:n välillä. Joku saattaa vastata hyvinkin nopeasti, kun taas toisesta paikasta vastaus saattaa tulla puolen vuoden päästä.
    Turhia paineita en ota, kirjoitan kuitenkin koko ajan, mutta toki tähtäimessä on esikoiskokoelma ja jatkaa siitä eteenpäin. Pienillä askelilla eteen päin.

    VastaaPoista