tiistai 10. joulukuuta 2019

Kirjoittaminen: Juonen rakenne, Nouseva jännitys


Kun nyt alusta on selvitty, on aika polkaista itse juoni käyntiin. Tämä on syytä miettiä huolellisesti, jotta lukijalle jää selkeä ja johdonmukainen kuva siitä, mikä on juonen kantava ajatus. Kuitenkin on syytä muistaa, että tässäkin riittää aluksi se, mikä juonen potkaisee liikkeelle. Tapahtuma voi olla kirje, joka kutsuu sukukokoukseen, puhelinsoitto koulusta tai vain viittaus johonkin.

Kuva: Fantacor Ky
No nyt kuitenkin tämän pitäisi mielestäni olla selkeää. Nuo puhelinsoitot ja kirjeet ovat sikäli selkeitä, mutta jos ensikosketus juonen käynnistymiseen on vain viittaus, niin se vaatii hieman ennakkovalmisteluja. Periaatteessa prologin. Eli jos vaikka juonessa mies ajautuisi mukaan johonkin kansainväliseen konfliktiin, ja prologissa joku on surmattu mustasta autosta ammuttuihin luoteihin, niin nousevan jännityksen alussa ensimmäinen kosketus juonen alkuun voisi olla tuo sama musta auto, jonka päähenkilö huomaa, mutta joka samassa kaasuttaa pois. Tämän jälkeen voisi vähän kerrassaan alkaa selviämään, että päähenkilön vaimo tai poika on jotenkin sotkeentunut asiaan. Se käynnistää lumipalloefektin, ja homma lähtee käyntiin.

On tietysti mahdollista, että tuo tapahtumaketju alkaa sillä samalla autolla ilman prologia. Silloin kuitenkin on riskinä se, että lukijan on vaikea löytää punainen lanka. Silloin jokin juonen alku -osiossa ja hahmojen menneisyyksissä täytyy olla sellaista, johon tapahtumat tulevat liittymään. Vaikka nyt menneisyys valtion salaisen viraston työntekijänä, johon tapahtumat alkavat nivoutua, ja vähän kerrassaan kirjoittaja paljastaa saumakohtia ja yksityiskohtia, jotka lopulta muodostavat selkeän kuvan siitä, miksi jotain on tapahtunut ja mitkä ovat siitä eteenpäin henkilöiden motiivit toimia.

Eli juonen nouseva jännitys -osio kertoo mikä vetää päähenkilön ja muut mukaan juoneen sekä sen, miten tarina lähtee siitä etenemään. Tässä mietitään uhkatekijöitä, toimintamalleja, syvennetään maailmaa ja henkilöhahmoja, luodaan vankempi pohja menneille tapahtumille ja kuljetetaan juonta kohti sen käännekohtaa.

Avaan tätä samoilla kahdella esimerkillä, jotka olivat tuossa juonen alku -blogissa.

1. Tässä esimerkissä nainen siis elää ahdistavaa elämää. Nainen on riidellyt miehensä kanssa jo kolmatta päivää ja palaa surkean työpäivän päätteeksi kotiin. Matkalla hän kuitenkin näkee mainoksen, jossa kysytään ”Etsitkö elämääsi muutosta?”. Nainen jää tuijottamaan mainosta, kun hän saa tekstiviestin, jossa hänen miehensä kysyy, että missä nainen viipyy, ja miksi ruoka ei ole valmiina. Nainen ottaa mainoksesta kuvan ja palaa kotiin. Muutaman päivän ajan hän katselee kuvaa ja laatii suunnitelmia. Ja eräänä päivänä hän ei palaakaan enää kotiin, vaan keittiössä on lappu, jossa miehelle kerrotaan, että kaikki on nyt ohi. Nainen itse istuu junassa matkalla toiseen maahan, josta edelleen eteenpäin, mainoksen ohjelman mukaisesti. Nouseva jännitys -osio jatkuu halki maiden ja paikkojen. Nainen on onnellinen, ja hetken elämä on helppoa. Aina juonen käännekohtaan saakka :)

Kuva: Fantacor Ky
2. Sotaveteraanimme puolestaan joutuu poliisin kanssa kahakkaan. Tähän voisi olla syynä mielivaltainen poliisi, joka ilman syytä haluaa nöyryyttää päähenkilöä, ja päähenkilö laittaa kampoihin. Juoppoputkassa mies tutustuu pukumieheen, joka on ajanut ylinopeutta. He tulevat hyvin juttuun ja vapautuvat samaan aikaan. Pukumies antaa päähenkilölle käyntikorttinsa ja kertoo, että hänellä voisi olla veteraanille käyttöä. Mies ei heti tartu ajatukseen, mutta katselee käyntikorttia lämmitellessään käsiään nuotion valossa, ja lopulta päättää lähteä tapaamaan pukumiestä. Tästä eteenpäin miehen elämä mullistuu. Sillanaliset pahvilaatikot muuttuvat puhtaaseen kalustettuun asuntoon, roskisten dyykkaaminen ravintoloiksi ja merkityksetön elämä saa tarkoituksen uuden työn kautta. Ja kaikki on hyvin, kunnes juonenkäänne osuu kohdalle.

Lähtisikö näillä juoni liikkeelle?

Paperia koneeseen! :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti